Anna Majda Wychowanie do życia w rodzinie,
15.06. 2020 r. wdż kl. V i VII Anna Majda
Temat zajęć: Czerwone światło. Bezpieczeństwo podczas wakacji.
Ważne decyzje należy podejmować „głową”, a nie „sercem".
Może się zdarzyć, że mamy ochotę zrobić coś zwariowanego, lecz zawsze trzeba pamiętać o konsekwencjach.
Czerwone światło w głowie powinno się zapalić, gdy znajdujemy się sami w:
- domu, w którym nie ma rodziców;
- ustronnym miejscu w parku, w lesie;
- domu przyjaciół w którym nie ma nikogo;
- w jakimkolwiek miejscu gdzie nie ma zbyt wielu ludzi;
Warto przemyśleć jak zachować się w danej sytuacji, by potem nie było problemów.
Wakacje to okres, w którym znajdujemy czas na zabawę, relaks i drobne szaleństwa. Nie mamy obowiązków związanych ze szkołą i nauką, więc możemy bez ograniczeń planować najróżniejsze przygody, w których będziemy brać udział. Niektórzy spotykają się z przyjaciółmi i wspólnie świetnie się bawią, inni wybierają się na rodzinne wyjazdy. Nikt nie siedzi w domu, kiedy za oknem mamy słoneczną, piękną, zachęcającą do wyjścia pogodę. Jednak wszyscy musimy pamiętać, że dobra zabawa nie zwalnia nas z obowiązku dbania o swoje i innych bezpieczeństwo. Jak powinniśmy postępować, aby wakacje zawsze kojarzyły nam się z samymi przyjemnościami? Wystarczy wykazać zdrowy rozsądek i pamiętać o kluczowych zasadach bezpieczeństwa.
Oto najważniejsze zasady, którymi powinniśmy się kierować, aby bezpiecznie spędzić wakacje:
- Zawsze informuj rodziców, gdzie i z kim przebywasz. Przekaż im także, o której godzinie zamierzasz wrócić.
- Noś ze sobą numer telefonu do rodziców.
- Pamiętaj o zasadach bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię – przechodź na pasach dla pieszych i na zielonym świetle.
- Do zabawy wybieraj zawsze miejsca oddalone od jezdni.
- Zawsze zapinaj pasy w samochodzie.
- Nie rozmawiaj z obcymi.
- Poinformuj rodziców, gdyby ktoś Cię zaczepiał.
- Nie oddalaj się z nieznajomymi, nie wsiadaj z nimi do samochodu.
- Nie bierz słodyczy ani innych prezentów od obcych.
- Pamiętaj o numerach alarmowych. W razie potrzeby dzwoń i wezwij pomoc.
- Kąp się tylko w miejscach do tego przeznaczonych, na strzeżonych i bezpiecznych kąpieliskach.
- Nie wchodź do wody bez opieki osoby dorosłej.
- Nie pływaj w czasie burzy, mgły, gdy wieje porywisty wiatr.
- Pamiętaj o ochronie przed słońcem. W czasie upałów pij dużo wody i zawsze noś nakrycie głowy. Przed wyjściem na zewnątrz posmaruj się kremem z filtrem.
- Zadbaj o właściwy ubiór – strój z elementami odblaskowymi, kask ochronny podczas jazdy na rowerze czy odpowiednie buty w czasie wycieczki w góry.
- W górach nie wyruszaj w trasę, jeśli widzisz, że nadchodzi burza.
- Szukaj bezpiecznego schronienia podczas burzy.
- Podczas górskich wycieczek nie schodź ze szlaku.
- Nie oddalaj się bez pytania od rodziców – w nowych miejscach łatwo się zgubić.
- Po każdym wyjściu z miejsc zalesionych dokładnie sprawdź skórę na obecność kleszczy.
- Uważaj na rośliny, na których się nie znasz. Niektóre jagody, liście czy grzyby są trujące.
- Podczas spacerów po lesie stosuj preparaty odpędzające owady i kleszcze.
- Nie rozpalaj ogniska w lesie.
- Nie baw się z obcymi zwierzętami. Nawet przyjaźnie wyglądający pies czy kot może Cię ugryźć, gdy spróbujesz go pogłaskać.
- Bądź rozsądny i zachowaj umiar we wszystkim, co robisz.
8.06. 2020 r. wdż kl. V i VII Anna Majda
Temat zajęć: Czcij ojca swego i matkę swoją. W trosce o szacunek, miłość, zrozumienie.
- Wprowadzenie do tematu zajęć:
Zapoznaj się z pojęciami: czcić, szacunek. Określ różnicę między nimi.
Czcić – oddawać cześć, otaczać wielkim szacunkiem
Szacunek– cześć, poważanie, poszanowanie, uznanie.
- Odwołując się do zasobów współczesnej polszczyzny (oficjalnej i potocznej) oraz do staropolskiej odmiany języka polskiego przeczytaj określenia dotyczące rodziców (matki i ojca), podkreśl te, z którymi się zetknąłeś.
Oficjalnie |
matka – ojciec – rodzice |
Neutralnie |
mama – tata |
Potocznie |
stary – stara – staruszkowie wapniak – wapniaki |
Archaicznie |
matula, mateczka, mać, mateńka, matuchna, karmicielka, rodzicielka ociec rodzic, rodziciel |
Zdrobniale |
mamusia, mamuśka, mamcia tatuś, tatko, ojczulek |
- Zapoznaj się z poniższymi sentencjami i wyjaśnij ich sens.
„Niedaleko pada jabłko od jabłoni”
„Jakie jabłko, taka skórka,
Jaka matka, taka córka”
„Jaka matka, taka natka”
(„Jak mać, taka nać”)
„Jakie drzewo, taki klin,
Jaki ojciec, taki syn”
- Twoja odpowiedź:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………..........................................................................................................................................................
- Dopasuj daty do świąt związanych z rodziną. Z jakimi sytuacjami czy emocjami kojarzą Ci się te święta?
Dzień Matki |
22 stycznia |
Dzień Babci |
1 czerwca |
Dzień Ojca |
26 maja |
Dzień Dziadka |
23 czerwca |
Dzień Dziecka |
21 stycznia |
- Zapoznaj się z poniższymi cytatami na temat matki i ojca. Wybierz jeden i opatrz własnym komentarzem.
- a) Erich Fromm:
„Matka jest ciepłem, pokarmem, matka jest pełnym błogości stanem zadowolenia i bezpieczeństwa (…). Nic nie musisz zrobić, aby być kochanym – miłość matki nie jest obwarowana żadnym warunkiem (…). Nie trzeba jej zdobywać”.
- b) Konstanty Ildefons Gałczyński: (wiersz Spotkanie z matką)
„Ona mi pierwsza pokazała księżyc
I pierwszy śnieg na świerkach,
I pierwszy deszcz…”.
- c) Biblia (Księga Syracha):
„Pan uczcił ojca przez dzieci, a prawa matki nad synami utwierdził.
Kto czci ojca, zyskuje odpuszczenie grzechów,
a kto szanuje matkę, jakby skarby gromadził.
Kto czci ojca, radość mieć będzie z dzieci,
a w czasie modlitwy swej będzie wysłuchany.
Kto szanuje ojca, długo żyć będzie,
a kto posłuszny jest Panu, da wytchnienie swej matce.
Synu, wspomagaj swego ojca w starości,
nie zasmucaj go w jego życiu.
A jeśliby nawet rozum stracił, miej wyrozumiałość, nie pogardzaj nim, choć jesteś w pełni sił...
Kto porzuca ojca swego, jest jak bluźnierca,
a przeklęty przez Pana, kto pobudza do gniewu swą matkę”.
d)Sofokles:
„Potężna jest miłość matki; gdyś uczynił coś złego, nie potrafi cię nienawidzić, bo jesteś owocem jej łona”.
- e) Józef Ignacy Kraszewski:
„Jest jedna miłość, która nie liczy na wzajemność, nie szczędzi ofiar, płacze a przebacza, odepchnięta wraca – to miłość macierzyńska”.
- f) Wojciech Młynarski:
„Nie ma jak u mamy – ciepły piec, cichy kąt.
Nie ma jak u mamy – kto nie wierzy, robi błąd”.
- Normy regulujące i ustanawiające relacje w rodzinie (rodzice – dzieci)?
- prawo natury (więzy krwi)
- normy społeczne i obyczajowe
- Prawo Cywilne i Kodeks Rodzinny. Obowiązki rodziców wobec dzieci (wychowanie, opieka, edukacja, utrzymanie) i dzieci wobec rodziców (podstawa prawna Art. 128 – 131 ustawy z 25 lutego 1964 r.
- Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. nr 9, poz. 59)
- Dekalog (przykazanie IV – „Czcij ojca swego i matkę swoją”)
- W poszukiwaniu autorytetów.
Autorytet
– „zaakceptowana zależność”
– człowiek cieszący się w jakiejś dziedzinie lub w opinii pewnych ludzi szczególnym uznaniem, poważaniem
- Wskaż, kto może być autorytetem dla młodego człowieka.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..................
- Wskaż, na czym polega autorytet rodziców (opiekunów prawnych, nauczycieli, wychowawców, przełożonych).
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….....................
- Rozważ, jakie mogą być formy okazywania szacunku wobec rodziców i najbliższych. Podaj przykłady budowania dobrych relacji z najbliższymi w codziennych sytuacjach.
Motto:
„Miłość zaczyna się w domu i rozwija się w domu. Tu nigdy nie brak sposobności, aby ją okazać”
Matka Teresa z Kalkuty
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….............................
- Postawy, jakie mogą przyjmować dzieci wobec wymagań dorosłych:
- posłuszeństwo, podporządkowanie, uległość
- uznanie autorytetu, relacje oparte na dialogu i wzajemnym zrozumieniu
- bunt, kontestacja, odrzucenie świata wartości oraz autorytetu rodziców /opiekunów
Podkreśl, która z wymienionych postaw daje poczucie więzi i zapewnia bezpieczeństwo emocjonalne członków rodziny?
- Modele postaw rodziców wobec dzieci.
- rodzice surowi, nadmiernie wymagający i kontrolujący
- rodzice nadopiekuńczy, wyręczający, chroniący
- rodzice nieobecni, obojętni, niezaangażowani
- rodzice niewydolni wychowawczo (toksyczni, patologiczni)
- rodzice liberalni, nie stawiający granic
- rodzice odrzucający swoje dziecko (fizycznie lub mentalnie)
- Wnioski:
Szacunek, o którym mowa w IV przykazaniu, odnosi się nie tylko do rodziców, ale także do dziadków, nauczycieli, duchownych, przełożonych, osób starszych i doświadczonych.
Szacunek wyraża się nie tylko w uległości i posłuszeństwie, lecz także poprzez uznanie dla prezentowanych postaw, wartości i poglądów, poprzez dbałość o dobre relacje, wzajemne zrozumienie czy poprzez czerpanie dobrego przykładu.
Brak szacunku wobec bliźnich może rodzić obojętność ale i wrogość czy pogardę, może wiązać się z odbieraniem komuś godności.
Szacunek do najbliższych i odnalezienie autorytetów w otoczeniu pozwalają budować wiarę w siebie i drugiego człowieka, dają poczucie emocjonalnego bezpieczeństwa, pozwalają przezwyciężać egoizm lub trudności dnia codziennego, uczą świadomych zachowań (słów, gestów, czynów).
Zadanie domowe (dla chętnych):
Zastanów się chwilę - Jakim chciałbym być rodzicem? Jak wychowywałbym swoje dzieci, aby rodzina stanowiła bezpieczną i przyjazną przystań dla wszystkich?
25.05. 2020 r. wychowanie do życia w rodzinie kl. V i kl VII Anna Majda
Materiały KLIKNIJ
18.05. 2020 r. wychowanie do życia w rodzinie kl. V Anna Majda
Temat zajęć: Internet. Pozwala nam na, wiele, ale nie zapomina.
- Głośne odczytanie tekstu „O hinduskim magu”:
O hinduskim magu
Jest taka reklama społeczna: hinduski mag zaprasza osoby z ulicy do egzotycznego namiotu i zapowiada, że za darmo przepowie im przyszłość. Chwilę „czaruje” i odpowiada. Na przykład: „Wiem, że lubisz kosmetyki firmy X i z pewnością planujesz kupić ich nowy produkt Y. Wybierasz się na Kretę z chłopakiem, który ci się tam oświadczy”. Zdumienie na twarzach. Wszystko się zgadza, prawdziwy czarownik! W tym momencie opada zasłona przedzielająca namiot i ukazuje się szereg komputerów. Na jednym ekranie profil danej osoby z Facebooka, na drugim z Tweetera, dalej dane jej narzeczonego…
W momencie, gdy wchodziła do namiotu, zostało jej zrobione zdjęcie, a wyszukanie ogólnie dostępnych informacji zajęło kilka sekund. Słuchawka w uchu „maga” i wróżba gotowa.
(Bogna Białecka, Ty i twój nastolatek. Poradnik dla rodziców, Łódzkie Zakłady Graficzne sp. zo.o., Poznań 2017, s. 245 – 246).
- Pogadanka nt. odczytanego tekstu – spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania:
- Dlaczego magowi tak łatwo było zainteresowanej osobie przepowiadać jej przyszłość?
- Jakie refleksje wzbudzają w was „zdolności” maga w przepowiadaniu przyszłości wielu osób?
Powyższy tekst jasno pokazuje, że Internet pozwala nam na wiele. Pokazuje też, że nie ma prywatności
w Internecie.
- Uzupełnij tabelkę:
„Co pojawi się w Internecie, w nim pozostaje”. |
„Kompromitujące materiały idą w świat”.
|
|
|
- Czym możemy się dzielić, a czym nie powinniśmy? - wypisz parę przykładów.
11.05. 2020 r. wychowanie do życia w rodzinie kl. V Anna Majda
Temat zajęć: Wartość człowieka, tolerancja- ważne dla nas tematy.
- Przeprowadzenie testu pierwszego. Odpowiedz TAK lub NIE
-Czy wartość człowieka zależy od koloru skóry?
-Czy wartość człowieka zależy od ilości pieniędzy, jakie posiada?
-Czy wartość człowieka zależy od płci?
-Czy wartość człowieka zależy od wykonywanego zawodu?
-Czy wartość człowieka zależy od jego wieku?
-Czy wartość człowieka zależy od miejsca zamieszkania?
-Czy wartość człowieka zależy od jego koloru włosów?
-Czy wartość człowieka zależy od jego wagi?
-Czy wartość człowieka zależy od stanu zdrowia?
-Czy wartość człowieka zależy od jego urody?
-Czy wartość człowieka zależy od sławy?
- Rozmowa na temat, co to jest wartość człowieka.
Czy to, że oceniamy kogoś, że jest lepszy, silniejszy, weselszy oznacza, że jest taki naprawdę i w każdej sytuacji? Czy to się zmienia?
- Jak się czujesz, gdy Ciebie oceniają?
- Sprawiedliwe ocenianie ludzi.
wniosek:
Bardzo trudno oceniać jest innych ludzi sprawiedliwie, ponieważ człowiek jest istotą skomplikowaną. Każdy człowiek jest wartością samą w sobie. Każdy człowiek ma możliwości, żeby być kimś. Wartość człowieka nie zależy od żadnych zewnętrznych cech. - Wyjaśnij pojęcie tolerancja.
- Podaj przejawy zachowań nietolerancyjnych.
- Z podanych wyrazów, wyeliminuj te, które nie mają związku ze słowem tolerancja a pozostaw te, które wiążą się z tolerancją
AKCEPTACJA GNIEW NIECHĘĆ OBIEKTYWIZM POSZANOWANIE RÓWNOUPRAWNIENIE WYŚMIEWANIE ZAWIŚĆ ZŁOŚĆ ZROZUMIENI
- Przeprowadzenie testu drugiego. Odpowiedz TAK lub NIE
Czy jestem osobą tolerancyjną?
- Małżeństwa powinny dobierać się według zasady podobieństwa rasy, wyznania lub warstwy
społecznej - Niskie czoło świadczy o miernej inteligencji
- W ramach jednego państwa powinni żyć ludzie jednej narodowości
- Za zabójstwo należy karać śmiercią
- Blondynki są delikatniejsze od brunetek
- Kobiety są mniej inteligentne niż mężczyźni
- g) Chłopi są uparci
- h) Wszyscy Cyganie kradną
- i) Rosjanie to jedna wielka mafia
- j) Szkoci są skąpi
- k) Francuzi to lekkoduchy
g) Włosi lubią śpiewać i tańczyć
Jeżeli uzyskałeś większość odpowiedzi TAK to jesteś osobą nietolerancyjną, lubisz posługiwać się stereotypami myślowymi, poglądami zasłyszanymi opartymi na fragmentarycznej wiedzy
11. 05. 2020 r. wychowanie do życia w rodzinie kl. VII Anna Majda
Temat zajęć: Pierwsze związki
- Spróbujcie opisać i zdefiniować zjawisko zakochania.
- Jak zachowują się zakochani?
- Jakie emocje towarzyszą temu zjawisku?
- Czy znacie inne określenia (nazwy) zakochania?
- Jak rodzice postrzegają stan zakochania u swoich dzieci?
- Jak długo może trwać zauroczenie?
- Jaki jest najczęściej dalszy ciąg takiego stanu uczuć?
- Ćwiczenie: „Co ona w nim widzi?”, „Co on w niej widzi?”.
- dziewczęta: „Co ona w nim widzi?”
- chłopcy: „Co on w niej widzi?”
Uczniowie zgodnie ze swoją płcią próbują znaleźć odpowiedzi na zapisane pytania.
Chłopcy:
- Atuty zewnętrzne dziewcząt - Cechy wyglądu dziewcząt, które są interesujące dla chłopców:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………
- Atuty wewnętrzne dziewcząt - Cechy charakteru, osobowość i wartości, które są ważne dla chłopców w kontakcie z dziewczętami.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………
Dziewczęta:
- Atuty zewnętrzne chłopców - Cechy wyglądu chłopców, które są interesujące dla dziewcząt.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………
- Atuty wewnętrzne chłopców - Cechy charakteru, osobowość i wartości, które są ważne dla dziewcząt w kontakcie i w poznawaniu chłopców.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………
- Wnioski:
- Które atuty (zewnętrzne: uroda, czy wewnętrzne: osobowość) są dla Was bardziej istotne?
- Które atuty podlegają zmianom i są mniej trwałe, a które stabilne?
- Podsumowanie
Zakochanie – pierwszy etap miłości, to czas budowania więzi z drugim człowiekiem
4.05. 2020r. wdż kl. V, Anna Majda
Temat: Bądź kumplem, nie dokuczaj.
- Obejrzyj krótki film reklamowy: https://www.youtube.com/watch?v=4uFX17eiO_4
- Spróbuj odpowiedzieć na pytania:
- czym jest dokuczanie?
- jakie zachowania można nazwać dokuczaniem?
- czy dokuczanie jest złe? Dlaczego?
- Zapoznaj się z definicją dokuczania:
Dokuczanie to powtarzające się złe traktowanie innych lub celowe ich ranienie. Dokuczanie może zdarzyć się każdemu. Może mieć miejsce w szkole, na placu zabaw, w domu lub w Internecie. Może polegać na szturchaniu, biciu, wyśmiewaniu, zabieraniu rzeczy, przezywaniu, wyśmiewaniu, wyszydzaniu, obgadywaniu, ośmieszaniu, celowym ignorowaniu lub pomijaniu, wytykaniu z powodu odmienności a także izolowania i nastawienia klasy przeciwko uczniowi.
- Dokończyć zdanie: „Dokuczanie jest złe, bo……………………”
- Zapoznaj się z „Kodeksem Kumpla”, dodaj do niego swoje pomysły na to jak być dobrym kumplem.
KODEKS KUMPLA:
- Bądź swoim własnym najlepszym przyjacielem - traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany.
- Bądź miły dla innych, każdy potrzebuje dobrego kumpla.
- Bądź uczciwy i godny zaufania.
- Bądź lojalny i wstawiaj się za innymi, jeśli tego potrzebują.
- Miej odwagę powiedzieć „przepraszam”, jeśli popełnisz błąd i spróbuj go naprawić .
- Bądź wsparciem, gdy ktoś ma zły dzień.
- Baw się dobrze ze swoimi kumplami i pozwól innym bawić się dobrze z tobą!
Klasa VII
Materiały na poniedziałek, 4.05. 2020r.
Materiały KLIKNIJ
27.04. 2020r. wdż kl. V, Anna Majda
Temat: Kobieta, powinna/może, Mężczyzna powinien /może:
Karta pracy Imię i nazwisko ………………………………………
- Celem ćwiczenia jest zrozumienie, że bycie kobietą i mężczyzną niesie ze sobą zarówno przywileje i utrudnienia. Do każdej kategorii wymień kilka zachowań, które tradycyjnie są przypisane kobiecie albo mężczyźnie.
Kobiety i dziewczyny |
||
mogą: |
powinny: |
nie mogą: |
1.
|
1. |
1. |
2.
|
2. |
2. |
3.
|
3. |
3. |
Mężczyźni i chłopcy |
||
mogą: |
powinni: |
nie mogą: |
1.
|
1. |
1. |
2.
|
2. |
2. |
3.
|
3. |
3. |
27.04. 2020r. wdż kl. VII, Anna Majda
Temat: Kobieta, powinna/może, Mężczyzna powinien /może:
Karta pracy Imię i nazwisko ………………………………………
- Celem ćwiczenia jest zrozumienie, że bycie kobietą i mężczyzną niesie ze sobą zarówno przywileje i utrudnienia. Do każdej kategorii wymień kilka zachowań, które tradycyjnie są przypisane kobiecie albo mężczyźnie.
Kobiety i dziewczyny |
||
mogą: |
powinny: |
nie mogą: |
1.
|
1. |
1. |
2.
|
2. |
2. |
3.
|
3. |
3. |
Mężczyźni i chłopcy |
||
mogą: |
powinni: |
nie mogą: |
1.
|
1. |
1. |
2.
|
2. |
2. |
3.
|
3. |
3. |
20.04. 2020r. wdż kl. V, Anna Majda
Temat: Savoir – vivr’e – wiem, co to takiego!
- Tematykę zajęć przybliży nam wierszyk:
Uprzejmości, konwenanse
Masz nauczyć się dziś szansę:
O czym warto jest pamiętać,
Tak na co dzień i od święta.
Z etykietą dobry humor
wkrótce staną się twą dumą!
A sąsiadkę z ciocią Helą
Twe maniery rozweselą!
- Wyjaśnianie niezrozumiałych wyrazów występujących w wierszyku:
- Konwenanse – ogólnie przyjęte formy i obyczaje towarzyskie
- Etykieta – ustalony i obowiązujący sposób zachowania się (np. w dyplomacji…)
- Maniery – sposób bycia, zachowania się
- Savoir – vivre - ogłada, dobre maniery, znajomość obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności obowiązujących w danej grupie.
- Netykieta – zasady obowiązujące przy korzystaniu z Internetu
- Kurtuazja – wytworna uprzejmość
- Bon ton (dobry ton) – nienaganny sposób bycia, właściwe zachowanie się
- Zadaniem na dzisiaj będzie stworzenie zasad savoir - vivru, w różnych sytuacjach, w różnych miejscach:
- w domu, przy stole, na podwórku, w Internecie, w szkole.
Pomogą wam w tym pytania pomocnicze, a efekty swojej pracy zapisz w tabeli, która znajduje się poniżej:
Savoir – vivre w domu:
- Jak odnosimy się do rodziców?
- Jak traktujemy rodzeństwo?
- Jak zachowujemy się, kiedy ktoś do nas telefonuje?
- Jak zachowujemy się, gdy do Rodziców przychodzą znajomi?
Savoir – vivre przy stole:
- Jak zachowujemy się przy stole - czego nie wolno, co się powinno robić?
- Jak układamy sztućce przed i po jedzeniu?
Savoir – vivre na podwórku:
- Jak traktujemy nowych kolegów?
- W jaki sposób włączamy się do trwającej już zabawy?
- W jaki sposób rozwiązujemy konflikty?
- Co robimy, gdy komuś nie powiedzie się np. podczas gry w piłkę, jazdy przez tor z przeszkodami, itp.
Savoir – vivre w szkole:
- jak zachowujemy się w klasie?
- Jak traktujemy pracowników szkoły?
- Jak traktujemy kolegów?
- Jak traktujemy salę lekcyjną i inne pomieszczenia, otoczenie szkolne?
Savoir – vivre w Internecie:
- Jak korzystać z komunikatorów internetowych?
- W jaki sposób wyrazić swoje emocje?
- Co rozbić, jeśli ktoś nie chce odpowiedzieć na Twoje „zaczepki” np. na gadu - gadu?
Savoir – vivre w domu:
|
………………………………………………………………………. ……………………………………………..……………………….. …………………………………………….…………………………. ……………………………………………….………………………. ………………………………………………………………………. |
Savoir – vivre przy stole:
|
………………………………………………………………………. ……………………………………………..……………………….. …………………………………………….…………………………. ……………………………………………….………………………. ………………………………………………………………………. |
Savoir – vivre na podwórku:
|
………………………………………………………………………. ……………………………………………..……………………….. …………………………………………….…………………………. ……………………………………………….………………………. ………………………………………………………………………. |
Savoir – vivre w szkole:
|
………………………………………………………………………. ……………………………………………..……………………….. …………………………………………….…………………………. ……………………………………………….………………………. ………………………………………………………………………. |
Savoir – vivre w Internecie:
|
………………………………………………………………………. ……………………………………………..……………………….. …………………………………………….…………………………. ……………………………………………….………………………. ………………………………………………………………………. |
- Refleksja.
Po co właściwie istnieje savoir – vivre i co nam daje?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
20.04. 2020r. wdż kl. VII, Anna Majda
Temat: Savoir – vivr’e – wiem, co to takiego!
- Tematykę zajęć przybliży nam wierszyk:
Uprzejmości, konwenanse
Masz nauczyć się dziś szansę:
O czym warto jest pamiętać,
Tak na co dzień i od święta.
Z etykietą dobry humor
wkrótce staną się twą dumą!
A sąsiadkę z ciocią Helą
Twe maniery rozweselą!
- Wyjaśnianie niezrozumiałych wyrazów występujących w wierszyku:
- Konwenanse – ogólnie przyjęte formy i obyczaje towarzyskie
- Etykieta – ustalony i obowiązujący sposób zachowania się (np. w dyplomacji…)
- Maniery – sposób bycia, zachowania się
- Savoir – vivre - ogłada, dobre maniery, znajomość obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności obowiązujących w danej grupie.
- Netykieta – zasady obowiązujące przy korzystaniu z Internetu
- Kurtuazja – wytworna uprzejmość
- Bon ton (dobry ton) – nienaganny sposób bycia, właściwe zachowanie się
- Zadaniem na dzisiaj będzie stworzenie zasad savoir - vivru, w różnych sytuacjach, w różnych miejscach:
- w domu, przy stole, na podwórku, w Internecie, w szkole.
Pomogą wam w tym pytania pomocnicze, a efekty swojej pracy zapisz w tabeli, która znajduje się poniżej:
Savoir – vivre w domu:
- Jak odnosimy się do rodziców?
- Jak traktujemy rodzeństwo?
- Jak zachowujemy się, kiedy ktoś do nas telefonuje?
- Jak zachowujemy się, gdy do Rodziców przychodzą znajomi?
Savoir – vivre przy stole:
- Jak zachowujemy się przy stole - czego nie wolno, co się powinno robić?
- Jak układamy sztućce przed i po jedzeniu?
Savoir – vivre na podwórku:
- Jak traktujemy nowych kolegów?
- W jaki sposób włączamy się do trwającej już zabawy?
- W jaki sposób rozwiązujemy konflikty?
- Co robimy, gdy komuś nie powiedzie się np. podczas gry w piłkę, jazdy przez tor z przeszkodami, itp.
Savoir – vivre w szkole:
- jak zachowujemy się w klasie?
- Jak traktujemy pracowników szkoły?
- Jak traktujemy kolegów?
- Jak traktujemy salę lekcyjną i inne pomieszczenia, otoczenie szkolne?
Savoir – vivre w Internecie:
- Jak korzystać z komunikatorów internetowych?
- W jaki sposób wyrazić swoje emocje?
- Co rozbić, jeśli ktoś nie chce odpowiedzieć na Twoje „zaczepki” np. na gadu - gadu?
Savoir – vivre w domu:
|
………………………………………………………………………. ……………………………………………..……………………….. …………………………………………….…………………………. ……………………………………………….………………………. ………………………………………………………………………. |
Savoir – vivre przy stole:
|
………………………………………………………………………. ……………………………………………..……………………….. …………………………………………….…………………………. ……………………………………………….………………………. ………………………………………………………………………. |
Savoir – vivre na podwórku:
|
………………………………………………………………………. ……………………………………………..……………………….. …………………………………………….…………………………. ……………………………………………….………………………. ………………………………………………………………………. |
Savoir – vivre w szkole:
|
………………………………………………………………………. ……………………………………………..……………………….. …………………………………………….…………………………. ……………………………………………….………………………. ………………………………………………………………………. |
Savoir – vivre w Internecie:
|
………………………………………………………………………. ……………………………………………..……………………….. …………………………………………….…………………………. ……………………………………………….………………………. ………………………………………………………………………. |
- Refleksja.
Po co właściwie istnieje savoir – vivre i co nam daje?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6.04. 2020r. wdż kl. V Anna Majda
Temat: Konflikty należy rozwiązywać!
Konflikt jest nieodłącznym elementem życia. Mówimy o kimś, że jest osobą bezkonfliktową bądź przeciwnie konfliktową. Konflikt z różną częstością pojawia się w życiu. Dlatego warto zastanowić się, jak jest wywoływany, czego możemy się w trakcie niego nauczyć.
Kilka pytań, które pomogą zachować nam zimną krew i zdrowy rozsądek.
Spróbuj sobie na nie odpowiedzieć. Nie musisz pisać, możesz to zrobić w myślach, ważne, byś analizował je w skupieniu.
1. Z kim się ostatnio pokłóciłem?
2. Co chciałem osiągnąć?
3. Co chciała osiągnąć druga osoba?
4. Jak postępowałem w trakcie konfliktu ( słowa, czyny)?
5. Jak postępowała druga osoba w trakcie konfliktu ( słowa, czyny)?
6. Jak czuję się teraz?
7. Jak może czuć się druga osoba?
8. Co mógłbym zrobić, aby zakończyć kłótnię?
9. Co mogłaby zrobić druga osoba, aby zakończyć kłótnię?
Odpowiedzi na pytania powinny pomóc znaleźć rozwiązanie konfliktowej sytuacji.
6.04. 2020r. wdż kl. VII Anna Majda
Temat: Dlaczego lubię być dziewczyną? Dlaczego lubię być chłopcem?
Sporządź listę argumentów, dlaczego dobrze jest być dziewczyną/chłopcem.
Podaj 5-6 argumentów (możesz więcej).
Dziewczęta sporządzają listę dlaczego dobrze jest być dziewczyną?, natomiast chłopcy - dlaczego dobrze jest być chłopcem?
Klasa V
materiały na poniedziałek, 30.03. 2020r.
Materiały -KLIKNIJ
Klasa VII
materiały na poniedziałek, 30.03. 2020r.
Materiały KLIKNIJ
klasa 5, 23.03.2020
Karta pracy nr 1.
IDEAŁY
Młodzi ludzie mają w życiu różne ideały. Określ, jakie znaczenie ma dla Ciebie każdy z nich.
IDEAŁ |
bardzo |
ważny |
mało |
nieważny |
|
ważny |
ważny |
||||
|
|
|
|||
1. prawość charakteru |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. beztroskie życie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. wysoki standard materialny |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. religijność |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. wspaniała kariera zawodowa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. stała dostępność rozrywek i zabaw |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. bycie idolem dla innych |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. swoboda i wolność |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. troska o atrakcyjny wygląd |
|
|
|
|
|
zewnętrzny |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. troska o zdrowie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. dążenie do stworzenia dobrej rodziny |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. uprawianie sportu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. ofiarność na rzecz innych |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. dążenie do trudnych |
|
|
|
|
|
i ambitnych celów |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. bycie zawsze modnym |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16. bycie niezależnym od innych |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. poświęcenie dla Ojczyzny |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Karta pracy nr 2.
WARTOŚCI
Poniżej podana jest lista wartości. Wartości te w różnym stopniu są cenione przez ludzi.
Zaznacz krzyżykiem, jak Ty oceniasz każdą z nich:
WARTOŚĆ |
bardzo |
cenię |
mało |
w ogóle |
|
cenię |
cenię |
nie cenię |
|||
|
|
||||
1. pokój na świecie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. wygoda życia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. prawdziwa przyjaźń |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. kultura i sztuka |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. przyjemności życiowe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. wiedza |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. wysoki standard materialny |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. miłość |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. religijność |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. kariera zawodowa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. znajomość języków obcych |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. posiadanie dzieci |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. wiara |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Ojczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. podróże zagraniczne |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16. wierni przyjaciele |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17. wysokie zarobki |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18. wykształcenie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. atrakcyjność wyglądu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. sukces życiowy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21. trwałość i ciepło życia rodzinnego |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anna Majda Wychowanie do życia w rodzinie, klasa 7, 23.03.2020
Karta pracy nr 1.
IDEAŁY
Młodzi ludzie mają w życiu różne ideały. Określ, jakie znaczenie ma dla Ciebie każdy z nich.
IDEAŁ |
bardzo |
ważny |
mało |
nieważny |
|
ważny |
ważny |
||||
|
|
|
|||
1. prawość charakteru |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. beztroskie życie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. wysoki standard materialny |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. religijność |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. wspaniała kariera zawodowa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. stała dostępność rozrywek i zabaw |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. bycie idolem dla innych |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. swoboda i wolność |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. troska o atrakcyjny wygląd |
|
|
|
|
|
zewnętrzny |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. troska o zdrowie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. dążenie do stworzenia dobrej rodziny |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. uprawianie sportu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. ofiarność na rzecz innych |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. dążenie do trudnych |
|
|
|
|
|
i ambitnych celów |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. bycie zawsze modnym |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16. bycie niezależnym od innych |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. poświęcenie dla Ojczyzny |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Karta pracy nr 2.
WARTOŚCI
Poniżej podana jest lista wartości. Wartości te w różnym stopniu są cenione przez ludzi.
Zaznacz krzyżykiem, jak Ty oceniasz każdą z nich:
WARTOŚĆ |
bardzo |
cenię |
mało |
w ogóle |
|
cenię |
cenię |
nie cenię |
|||
|
|
||||
1. pokój na świecie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. wygoda życia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. prawdziwa przyjaźń |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. kultura i sztuka |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. przyjemności życiowe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. wiedza |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. wysoki standard materialny |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. miłość |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. religijność |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. kariera zawodowa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. znajomość języków obcych |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. posiadanie dzieci |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. wiara |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Ojczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. podróże zagraniczne |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16. wierni przyjaciele |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17. wysokie zarobki |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18. wykształcenie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. atrakcyjność wyglądu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. sukces życiowy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21. trwałość i ciepło życia rodzinnego |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|